Det finns massvis av prisbelönta och oerhört bra restauranger i Sverige och i Norden. Men hur öppnar man och driver en bra restaurang?
I Svenska Dagbladet kan man läsa att den första krogen utanför storstäderna i Norden fått en Michelinstjärna. Restaurangen heter Fäviken Magasinet och tilldelades faktiskt två stjärnor på en och samma gång. Fäviken Magasinet ligger i Järpen i Jämtland och drivs av Magnus Nilsson och Johnny Fredriksson. Även om stjärnorna till den här krogen är de enda som tilldelas till en restaurang utanför storstäderna, är stjärnorna långt ifrån de enda som delats ut i Norden det här året. De på Michelinguiden har nämligen varit generösa med stjärnorna till de nordiska restaurangerna och de erkänner att det är något av ett rekordår för den nordiska regionen. Några av de krogar som blivit tilldelade nya stjärnor i Sverige är:
- Hotell Borgholm.
- Daniel Berlin.
- PM och vänner.
- Sushi Shoo.
Petter öppnade restaurang
Men hur går man då tillväga för att öppna en prisbelönt restaurang? Självklart krävs det mycket kunskap och en oerhörd motivation. Man behöver dock inte vara kock eller arbeta inom restaurangbranschen för att öppna en restaurang. Detta visade rapparen Petter prov på när han öppnade en hamburgerrestaurang vid namnet Käk och restaurangen blev en omedelbar succé. Restaurangen har till och med gått så bra att Petter valt att öppna upp en till likadan restaurang i Örebro, skriver NA.
Viktigt med service
Kanske kan framgången med Petters restaurang ha lite att göra med att han är ett känt namn och att han kunnat glida lite på sin berömmelse. Men det måste självklart också ha att göra med att han serverar god mat och möjligtvis har köpt snygg inredning och restaurangutrustning hos Goods. Ytterligare något som gör en restaurang framgångsrik och som man måste lyckas med om man vill bli prisbelönt, är att erbjuda bra service. Har restaurangen dålig service och oengagerade servitörer lär folk inte vilja komma tillbaka. Även om man har bra mat kan faktiskt folk välja att gå någon annanstans för att de upplevt att service är dålig. Läs mer.